Dlaczego odczuwam drgania podczas hamowania?

Drgania podczas hamowania kół samochodu to problem, który jest charakterystyczny przede wszystkim dla starszych i kilkuletnich aut. Nie oznacza to jednak, że nie może przydarzyć się także w przypadku nowszych samochodów. Przyczyn drgań nie należy nigdy bagatelizować i trzeba jak najszybciej zdiagnozować problem w warsztacie.

Zacznijmy od najczęstszej przyczyny drgań. Zazwyczaj za winowajcę podaje się zwichrowane tarcze hamulcowe, które będą generować mocne, wyczuwalne drgania podczas hamowania kół samochodowych. Nierzadko zdarza się jednak, że przyczyna drgań leży zupełnie gdzie indziej, po stronie innych części samochodu.

Dlaczego tarcze hamulcowe generują drgania?

Przyczyna drgań podczas hamowania z powodu tarcz hamulcowych leży po stronie wspomnianych zwichrowań i wszelkich innych odkształceń tarcz. Wynika to przede wszystkim ze zużycia lub awarii tarcz hamulcowych. Kierowcy nie pozostaje nic innego jak wymienić tarcze hamulcowe na nowe, co pozwoli tym samym pozbyć się drgań.

Czy drgania może generować zużyty hamulec tylny?

Nagła awaria lub zużycie eksploatacyjne samochodowego hamulca tylnego to także skutek wyczuwalnych drgań podczas hamowania kół pojazdu. Drgania będą tym mocniej wyczuwalne, gdy autem będzie jechać kilka osób lub gdy będziemy przewozić ciężkie rzeczy. Wymiana hamulca tylnego powinna sprawić, że wszystko wróci do normy.

Drgania podczas hamowania a zawieszenie pojazdu

Do drgań podczas hamowania kół pojazdu może dojść także na skutek uszkodzenia lub zużycia poszczególnych elementów zawieszenia samochodowego. Drgania będą wyczuwalne zwłaszcza w przypadku niesprawnych amortyzatorów i sprężyn zawieszenia. Podobnie jak w przypadku poprzedników, wymiana zużytych lub uszkodzonych elementów sprawi, że pozbędziemy się drgań podczas hamowania.

Drgania spowodowane kołami samochodu

Nieprawidłowy montaż koła a nawet lekko skrzywione felgi to kolejny powód drgania hamulców podczas ich działania. Trzeba zauważyć, że do drgań podczas hamowania może dojść nawet na skutek poluzowanych na kole śrub. Dlatego jeżeli mamy pewność, że wspomniane w poprzednich akapitach elementy działają sprawnie, to warto sprawdzić stan i mocowanie kół oraz felg samochodu.

Na koniec drobna uwaga do wszystkich kierowców. Nie zapominajcie, że każdy samochód jest inny, dlatego też inaczej będzie reagował na wibracje. Niekiedy drgania, mimo złego stanu zawieszenia i kół będą ledwo wyczuwalne. Z kolei w innych przypadkach nawet wspomniane poluzowanie śrub koła samochodowego będzie generować bardzo duże drgania.