Model Cherokee to praktycznie znak rozpoznawczy marki motoryzacyjnej Jeep. Typowa terenówka ze stałym napędem na obie osie była systematycznie wypuszczana na rynek w latach 1984 – 2001. Najpierw za jej produkcję odpowiedzialne stało się przedsiębiorstwo AMC, a z czasem wytwórstwo aut tej klasy przejął Daimler Chrysler. Nie trzeba było zbyt długo czekać, aby precyzyjnie wyprofilowany wóz ze znakomitymi właściwościami terenowymi zyskał szerokie zainteresowanie wśród mieszkańców kontynentu europejskiego.
Generalnie, jak na amerykańskie możliwości i przyzwyczajenia, Jeep Cherokee okazuje się dość niewielki gabarytowo. Mimo wszystko, śmiało można wysunąć stwierdzenie, że jest to pojazd bardzo komfortowy, który umożliwia w pełni wygodne przemieszczanie się kilkuosobowej rodziny. Poza tym, poprzez odpowiednią konstrukcję i przystosowanie do ciężkich warunków podłoża, idealnie nadaje się na każdą trasę. Jest w stanie świetnie pokonać w zasadzie wszelkie przeszkody, bez wyjątku. Ponadto okazuje się też dobrym wyborem na tradycyjne trasy utwardzane. Daje się łatwo i swobodnie prowadzić w codziennym podróżowaniu. Wyróżnia się kilka wersji modelu Jeep Cherokee, a dokładniej pięć:
Jeep Cherokee SJ (1974 – 1983)
Jeep Cherokee XJ (1984 – 2001)
Jeep Cherokee KJ – Jeep Liberty (2002 – 2007)
Jeep Cherokee/Liberty KK (2008 – 2013)
Jeep Cherokee KL (2013 – do teraz)
Pierwszy z wyżej wymienionych designów to pomysł autorstwa Brooks Stevensa. Opracowanie tego wariantu miało miejsce w roku 1963. Auto cieszyło się sporym uznaniem ze strony miłośników standardowych samochodów terenowych. Kilkanaście lat później, a dokładniej w roku 1978, przygotowany został Jeep Cherokee XJ, nad którym dużo napracowali się specjaliści, w tym inżynierowie i konstruktorzy działający dla koncernu Renault. Masowa produkcja tej wersji wystartowała natomiast nieco później, to jest w roku 1984. W niezmienionych formie, kształcie, opcjach kolorystycznych oraz parametrach technicznych auto przetrwało całe trzynaście lat. W roku 1997 z kolei zdecydowano się na przeprowadzenie liftingu. Modernizacja obejmowała przerobienie interioru oraz strony wizualnej auta także od zewnątrz. W takiej postaci pojazd można było nabyć do roku 2001. Nadal jednak Jeep Cherokee XJ jest produkowany na terenie Chin, lecz wypuszczany jest pod nazwą Jeep 2500. Bazując na koncepcji tego modelu, w latach 1984 – 1990 pokuszono się na opracowanie nowości motoryzacyjnej w postaci Jeep Wagoneer. Pomimo tego, że jego podstawowe elementy opierały się na standardach Cherokee, zmiany w stylistyce były dość wyraźnie rzucające się w oczy. Najbardziej charakterystycznym komponentem nowego Jeep’a były poczwórne światła przednie. Dodatkowo wersję Limited wykończono warstwą drewnopodobnej okleiny, którą przytwierdzono do bocznej części wozu. Rok po zakończeniu produkcji Jeepa Cherokee XJ na rynek wypuszczono kolejny design w postaci Jeep’a Cherokee KJ. Przed nim zaprezentowano natomiast dwie koncepcyjne wersje, to jest Jeepstar oraz Dakar. Na Zachodzie model z rocznika 2002 funkcjonuje pod nazwą Jeep Liberty. Innowacyjna generacja była zupełnie odmienna technologicznie od dotychczasowych „dzieł” motoryzacyjnych marki. Nie było tu specyficznych wyróżników, jakimi samochód odznaczał się spośród innych terenówek. Zrezygnowano bowiem z samonośnej karoserii a także nie było już typowej lekkiej ramy. Zaprzestano też kontynuować zwyczaj „kanciastości”, jaki wozom od Jeep’a często przypisywano. Kształty Cherokee KJ były o wiele bardziej zaokrąglone. Zaskakujące wyglądem auto zostało nominowane w roku 2002 do tytułu North American Truck of the Year. O niebywałym sukcesie zaproponowanej przez koncern metamorfozy świadczyły statystyki roczne, które jasno pokazały, że Liberty stanowił prawdziwy hit motoryzacyjny, zyskujący ogromne uznanie wśród nabywców. Wyrazem tego stały się notowania wskazujące na to, że Cherokee KJ było dla 70% klientów Jeep’a pierwszym wozem tej marki a co więcej, również jednym z pierwszych pojazdów terenowych, w jakich posiadanie kierowcy ci wchodzili w ogóle. Rok 2008 natomiast to kolejna, nowa odsłona tego modelu, a mianowicie Jeep Cherokee znany na kontynencie amerykańskim, jako Jeep Liberty KK. Cechą szczególną owego designu okazuje się typowo offroadowa konstrukcja. Od 2013 roku natomiast do chwili obecnej można nabyć ostatnią jak dotąd, to jest piątą z rzędu, generację Cherokee, jaką stanowi wspólne dzieło Chryslera oraz Fiata – Jeep Cherokee KL.