System sterowania sprzęgłem. Z jakimi usterkami można się spotkać?

Sterowanie sprzęgłem samochodowym to system stosunkowo prosty, który składa się z kilku, kluczowych elementów. Z racji, że podzespoły układu sterowania sprzęgłem to części typowo eksploatacyjne, kierowca powinien uczulić się na zużycie lub przedwczesne awarie w tym układzie. Z jakimi usterkami systemu sterowania sprzęgłem można się spotkać?

Zacznijmy od tego, że do typowych podzespołów składowych systemu sterowania sprzęgłem zalicza się m.in. pompę sprzęgła, wysprzęglik, łożysko oraz cylinderek roboczy. Zdarza się, że to elementy w pełni zintegrowane – wtedy w przypadku awarii należy wymienić cały komplet. Jeżeli wspomniane elementy funkcjonują osobno, to można będzie wymienić je pojedynczo.

Co oznacza wyciek płynu z układu sterowania sprzęgłem?

Wyciek płynu hydraulicznego to najczęstsza i typowa z awarii systemu sterowania sprzęgłem. Paradoksalnie to także najlepsza z możliwych usterek samochodowych, bo bardzo łatwa w zdiagnozowaniu oraz często nietrudna w naprawie. Wycieków płynu doszukamy się na połączeniach lub tuż przy samej pompie sprzęgła. Które z elementów systemu sterowania sprzęgłem uznaje się za najbardziej podatne na usterki?

Czym grozi awaria pompy sprzęgła?

Pompa sprzęgła może stać się z czasem nieszczelna. Ponadto dochodzi także często to wytarcia tłoczka, który ściska płyn hydrauliczny i tym samym do nadmiernego cofania płynu przez uszczelnienia pompy. Usterka tego typu nie tylko zmniejsza poziom płynu w układzie ale i tym samym utrudnia zmianę biegów z racji nieprawidłowego poziomu i ciśnienia płynu.

Do czego prowadzi usterka wysprzęglika?

Wysprzęglik to drugi z elementów systemu sterowania sprzęgłem, którego usterka będzie przejawiać się ubytkami płynu hydraulicznego. Niestety elementu tego nie da się naprawić i zawsze kwalifikuje się on do natychmiastowej wymiany. Najgorsze jest to, że naprawa nie będzie tania, bo mechanik będzie musiał zdemontować cały układ skrzyni biegów.

Wycieki w przypadku powyższych elementów systemu sterowania sprzęgłem będą skutkować m.in. brakiem powrotu sprzęgła do pierwotnej pozycji po jego wciśnięciu, utrudnieniem zmiany przełożeń oraz nieprawidłowym pompowaniem ciśnienia, potrzebnego do prawidłowego rozłączenia napędu.  Dlatego też usterek nie należy bagatelizować i należy jak najszybciej udać się do warsztatu w celu naprawy.