Bezpieczeństwo w każdym calu, czyli nowoczesny Grand Cherokee od Jeep

cherokeeTen model klasycznej terenówki został wypuszczony na rynek w roku, 1993, jako godny następca Grand Wagoneer. Na tle rozlicznych designów wyprodukowanych przez Jeep, ta koncepcja uchodzi za jedną z najpopularniejszych wśród wszystkich wersji proponowanych przez amerykańską markę. Początki projektu tego specyficznego wizualnie pojazdu sięgają roku 1983. Wstępnie zrodziły się plany, aby Jeep Grand Cherokee pojawił się pod szyldem Chryslera, jednak ostatecznie na krok ten się nie zdecydowano. Ogółem zatroszczono się jak dotąd o stworzenie czterech generacji samochodu, z czego ostatnia miała swój debiut w roku 2004.

Podstawową cechą wyróżniająca auto okazuje się oryginalność bryły karoserii w wyszukany sposób „ozdobionej” rozmaitymi detalami stylistycznymi w odcieniu uniwersalnej czerni. Ostre rysy sprawiają, że miłośnicy samochodów terenowych śmiało określają tego jeep-a, jako model prowokujący. Unikatowość designu udało się uzyskać poprzez ciekawe i precyzyjne zarazem połączenie sportowego look-u z ekskluzywnością. Ponadto warto również wspomnieć o niesamowicie ekonomicznym, trzylitrowym turbodiesl’u V-6 MultiJet II. Dzięki zastosowaniu ciemnych listew dachowych możliwe stało się nadanie nadwoziu płynności kształtu. Wóz pozbawiony zazwyczaj stosowanych relingów został w wyraźnym stopniu wysmuklony. W podobnej tonacji utrzymana jest także oprawa chłodnicy. Dla kontrastu natomiast wykorzystano metaliczne wypełnienie siatką Platinum Chrome. Głęboką czerń postanowiono użyć również w odniesieniu do obwódek reflektorów. Pasująco do całości designu przyciemniono też szyby pojazdu. Czarne aluminium pokrywa także dwudziestocalowe obręcze kół. Poza tym, że nadaje to swego rodzaju luksusu, jest to także detal odpowiadający za sportowość koncepcji.

cherokee 2By zachować jedność koncepcji elegancko-praktycznego auta, producent postawił na efektowne wyposażenie pojazdu. Model posiada porządne, skórzane wypełnienie wnętrza. Swoistym „gadżetem” jest perforowane obszycie kierownicy, która dodajmy jest elektrycznie podgrzewana. Tym samym materiałem wytapicerowane są także siedzenia, zaprojektowane w wersji wentylowanej. Całość dopełniają drobne szczegóły takie jak delikatne i miłe w dotyku zamszowe wstawki oraz karbonowe akcenty, jakimi wykończona została deska rozdzielcza. Najnowsza wersja Jeep Grand Cherokee odznacza się solidnym silnikiem o mocy maksymalnej wynoszącej 177 kW to jest 241 kilometrów przy 4000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy to natomiast 550 Nm przy 1800 – 2800 obr./min. Walorem tej terenówki jest również system sterowania manualnego Electronic Range Select (ERS) oraz pięciostopniowa przekładnia automatyczna. Zaawansowany technologicznie okazuje się także układ napędu 4×4 Quadra-Trac II, który posiada dodatkowo możliwość kontroli trakcji poprzez wykorzystanie hamulców (BTCS). Dzięki temu wóz rewelacyjnie spisuje się zarówno na gruntach, na których panują niekorzystne warunki powierzchniowe, jak także sprawdza się na zwykłej drodze. Auto to zostało na tyle dobrze przemyślane konstrukcyjnie, że można je uznać za w pełni bezpieczne nawet przy ekstremalnej jeździe w niekoniecznie sprzyjających okolicznościach. By zapobiec nadmiernemu poślizgowi kół, Jeep Cherokee posiada dwustopniową skrzynię rozdzielczą, która „łączy” w sobie sygnały z rozmaitych czujników samochodu, natychmiast reagując w przypadku nadmiernego ślizgania się. By nie stracić przyczepności, poprzez układ Throttle Anticipate monitorowane są gwałtowne ruchy pedału przyspieszenia w momencie startu auta, co zwiększa trakcję nim pojawi się problem z przyczepnością do podłoża.

Opisując to cudo techniki od Jeep, ciężko byłoby nie wspomnieć o innowacyjności i bajerach, w których amerykański producent szczególnie gustuje. Model Cherokee posiada 6,5 calowy ekran dotykowy, porty USB/AUX, system komunikacji bezprzewodowej Bluetooth Uconnect Phone głosowo aktywowany , odtwarzacz DVD, nowoczesny system głośności surround sound typu Premium z układem Tracking Power Supply (32-woltowym). Spora grupa akcesoriów technologicznych została zastosowana nie tylko po to, aby podnieść komfort jazdy, ale również w celu zwiększenia bezpieczeństwa przemieszczania się pojazdem. Przykładem takiego praktycznego elementu jest siedem poduszek powietrznych, a dokładnie pełnowymiarowe kurtynowe, które przygotowane zostały dla obu rzędów foteli, czołowe oraz boczne. Ciekawie prezentuje się też specjalny system zwany tempomatem adaptacyjny, tj. ACC, który w momencie kierowania się w stronę kolejnego wozu na tym samym pasie ruchu ogranicza prędkość. Zmniejszenie tempa jazdy następuje także w momencie zajeżdżaniu drogi. Samoistnie dochodzi również do powrotu do wcześniejszej prędkości w sytuacji, gdy wyżej wymieniony drugi pojazd zmieni pas ruchu z innego niż ten, którego my się trzymamy bądź znacząco przyspieszy. Poprzez system FCW możliwe jest ostrzeżenie kierowcy przed za szybkim zmierzaniem w kierunku poprzedzającego wozu. Zastosowanie specjalnych radarowych czujników daje sposobność niemal zupełnego zabezpieczenia się przed wypadkami drogowymi. Na uwagę zasługuje też system BSM, który pozwala na rejestrowanie martwych pól widzenia w momencie wyprzedzania (zarówno przez innych uczestników ruchu, jak i innych uczestników ruchu) oraz zmiany pasa ruchu. Siedzący za kierownicą otrzymuje prosty przekaz w postaci podświetlonych ikonek w lusterkach bocznych a także charakterystycznego dźwięku.

Dodaj komentarz