Szerokie możliwości tego modelu pozwalają na to, aby użytkować wóz zarówno na co dzień do tradycyjnej jazdy, jak również do ekstremalnych przygód off-roadowych. Nie stanowi problemu płynne przemieszczanie się przy niekorzystnych warunkach atmosferycznych oraz po mało dogodnych powierzchniach typu podłoże strome, ośnieżone bądź śliskie. Podstawą tego wariantu amerykańskiego Jeep’a jest aktywny system napędu na cztery koła wersji „full-time”, a więc Freedom Drive. Jego zastosowanie pozwala na maksymalne bezpieczeństwo bez względu na okoliczności podróżowania.
Generalnie technologia Freedom Drive składa się z charakterystycznego sprzęgła osiowego ECC sterowanego elektromagnetycznie. Dzięki temu elementowi możliwe jest precyzyjne „wyczuwanie” poślizgu kół. Tym samym w konkretnym momencie istnieje opcja pełnego wykorzystania mocy napędu. W zakresie specyfiki zespołu napędowego warto również wspomnieć o zastosowaniu motoru cechującego się pojemnością 2,2 litra oraz manualną i sześciostopniową skrzynią biegów. Na wyjątkowo duże możliwości w sferze osiągów pozwala zaprojektowanie turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek. Pozwala to na uzyskanie maksymalnej mocy do 120 kW, czyli 163 KM oraz momentu obrotowego 30 Nm. Propozycja producenta uwzględnia również zastosowanie w ofercie Compassa silnika benzynowego z pojemnością 2, 0 litrów.
Przybliżając się Jeep’owi Compassa, nie wolno pominąć kwestii jego zaawansowanych właściwości jezdnych. W porównaniu z poprzednimi modelami amerykańskiego wytwórcy motoryzacyjnego okazują się wyjątkowo ulepszone. Takie efekty gwarantowane są poprzez zmodyfikowane nastawy zawieszenia mające wyższą sztywność sprężyn. Ponadto wykorzystano też opcję powiększenia średnicy stabilizatora przechyłów (tylnego). W konstrukcji przewidziano również użycie dodatkowych odbojników. Poprzez te bajery realna staje niczym niezakłócona „współpraca” między kierowcą a autem. Zawieszenie kół spisuje się tak, jak życzy sobie tego zasiadający za kierownicą wozu. Konkretna reakcja zmotoryzowanego widoczna jest od razu. Zwiększa to nie tylko komfort, ale też i bezpieczeństwo oraz płynność jazdy. Auto prowadzi się lekko, swobodnie i bezproblemowo. Użytkownik tego modelu może odnieść wrażenie, że pojazd stanowi swoiste „przedłużenie jego zmysłów” a nie jedynie mechaniczny system, którego sprawnej obsługi trzeba się nauczyć i do którego należy się przyzwyczaić w celu uzyskania wygody jazdy. Standardy podnosi też mechanizm stabilizacji toru jazdy ESC, który pozwala na szybkie powrócenie na dany tor poprzez kontrolę ewentualnej nadsterowności bądź podsterowności.
Innowacyjność modelu przejawia się w zmodyfikowanym zawieszeniu przednim na kolumnach MacPherson. Nowoczesności dodaje też opcja lepszego tłumienia i duża sztywność sprężyn. Ponadto Jeep Compass wyróżnia się dodatkowymi odbojnikami i solidnymi amortyzatorami, które dają sposobność swobodnego kursowania nawet po ostrych serpentynach. Wyróżnić należy również systemy BAS oraz ASTC, które gwarantują pewność prowadzenia. Technologia HSA pozwala na wspomaganie ruszania podczas jazdy w górę. Umożliwia on swobodne startowanie na wzniesieniach, zachowując ciśnienie w układzie hamulcowym na czas przełożenia stopy kierującego z hamulca na pedał przyspieszenia.
Nowością jest specyfika przejawiająca się w zastosowaniu chromowanych detali na obramowaniu siatki chłodnicy. Reflektory, jakie zamontowano w pojeździe są dwufunkcyjne i halogenowe. Z jednej strony są więc pomocne, bowiem pozwalają na zapewnienie dobrej widoczności niezależnie od panującej pogody czy też pory dnia, w której podróżujemy, ale także upiększają auto, dodając modelowi atrakcyjności. Lusterka, czy to w wersji Limited czy też North, są podgrzewane oraz składane i świetnie współgrają z odcieniem nadwozia. Za sprawą inteligentnej techniki dźwiękoszczelności możliwe jest niemal kompletne wyciszenie wnętrza auta. Poza wszelkimi plusami technologicznymi, pojazd posiada niesamowicie stylowe wnętrze, przejawiające się w ekskluzywności drobnych szczegółów. O luksus designu od środka zatroszczono się poprzez wykończenie siedzisk owego modelu Jeep’a oryginalnymi pod względem faktury tkaninami oraz subtelnymi przeszyciami. Podłokietniki wytapicerowane zostały materiałem premium. W wielkim skrócie można śmiało stwierdzić, że nowy wariant Compass to komfort, ekskluzywność oraz duże możliwości ujęte w jednej, zwartej kompozycyjnie całości znakomicie wpisującej się w miejski styl.